magic

Magic: The Gathering Trading Card Game – въведение за начинаещи

Magic: The Gathering Trading Card Game (MTG TCG) е игра с карти, разработвана от Wizards of the Coast – компания позната в цял свят с Magic и Dungeons&Dragons вселените.

 Какво е Trading Card Game?
 Определението trading card game се използва за специално разработени игри с карти, които се подчиняват на определени правила, които диктуват как, кога и по какъв начин могат да се играят отделните карти в колодата на всеки от играчите, при какви условия и как това изменя хода на играта. В Magic: The Gathering Trading Card Game са налични различни типове карти, с които играчите могат да допълват своите колоди и да променят стратегията си, както и да създават уникални колоди с избрани от тях карти.

Често задавани въпроси и основни видове карти, издания и правила

Q: Колко души могат да играят едновременно в една игра на MTG TCG?
А: Стандартният формат на MTG TCG се играе от двама играчи, като всеки от тях разполага с колода карти, която в хода на играта се „сражава“ с тази на другия играч. Възможна е и игра от двама срещу двама, както и други специфични формати.

Q: Какви са видовете карти?
A: Картите, с които се изгражда дадена колода (или използвани в готова стартова такава), биват няколко основни типа. Всяка от тях на първо място бива представител на един от петте основни цвята, които разграничават Magic картите и определят кои типове карти работят заедно в колода и как те се комбинират.
Цветовете карти в MTG ТCG са пет. Всеки цвят има някакъв основен фокус, свързан с класическите представи за фентъзи светове и създания – червен (fury/chaos), зелен (life/nature), бял (protection/order), син (deceit/intellect) и черен (decay/death).

  • Sorcery карти – карти с различни магии и ефекти, които могат да бъдат както от офанзивен, така и от дефанзивен характер и да се различават значително спрямо цвета си. Играят се само по време на хода на съответния играч срещу съответната ресурсна цена. Играят се еднократно, след което напускат играта (в „гробището“ за карти, ако не е изрично посочено друго)
  • Instant карти – подобни на Sorcery картите с основната разлика, че могат да се играят по всяко време, включително по време на хода на противников играч, за да променят развоя на битката по някакъв начин (неутрализиране на вражески Sorcery карти, блокиране на атаки и др) или дори самия ход на противника (блокиране на негови магии и др.). Аналогично напускат играта след като бъдат използвани.
  • Enchantment карти – предоставят постоянни подобрения за статистики, умения и др., подсилвайки съществата или заклинанията на използващия ги играч. След като влязат в игра, техният ефект е постоянен (те са перманентни), освен ако противниковият играч не може да ги извади от игра съгласно правилата.
  • Artifact карти – подобни на Enchantment картите, те могат да бъдат прикрепяни към други карти в игра, добавяйки определени предимства под формата на нови умения или изменяйки показатели. Болшинството от тях не са обвързани с определен цвят и могат да се използват от всички играчи без значение от цветовата комбинация на колодата им. Основната разлика между Enchantment и Artifact е в това, че голям брой Artifact-и са и създания, които могат да атакуват противника или да бранят призовалият ги играч. Artifact-ите също се считат за „перманенти” – те седят в игра, докато не бъдат премахнати по някакъв начин от нея.
  • Creature карти – различни същества, които могат да бъдат призовани и вкарани в игра срещу съответната им ресурсна цена. Те са перманентни и остават в игра, докато не бъдат убити или премахнати по друг начин. Имат показатели за атака, защита, както и допълнителна информация за използването им и специални умения. Тези карти могат както да атакуват вражеския играч, така и да блокират атаки съгласно правилата.
  • Planeswalker карти – вместо жизнени точки те притежават лоялност. Тя се увеличава или намалява от уменията на Planeswalker-а. Тези умения могат да бъдат използвани веднъж на ход. Planeswalker не са същества и поради това могат да бъде унищожени само от карти, приложими срещу „перманенти“ или такива, които могат да нанасят щети на играч (в това число атаки от противниково същество).
  • Land карти – те представляват вашия ресурс под формата на земи със съответен цвят. В началото на всеки ход играчите могат да поставят карта ресурс в ресурсното поле, стига да разполагат с такава в ръката си. След това играчите използват наличните в игра земи, за да заплатят ресурсната цена на картите, които искат да играят през съответния ход. Например за да играе синя Sorcery карта с цена 3, играчът трябва да има три сини карти земя в ресурсното поле. При всеки следващ ход вече влезлите в игра ресурсни карти се „рестартират“ и са отново „готови за използване” в рамките на новия ход.

Q: Как протича една типична игра на Magic: The Gathering Trading Card Game с двама играчи?
A: Всеки от играчите започва играта с колода от минимум 60 карти (стандартен размер на готовите стартови пакети), като в колодата не трябва да има повече от четири броя от една и съща карта.
Картите се разбъркват и всеки от играчите изтегля първите седем карти от своята колода. Ако началната ръка не удовлетворява играчът, то той може да направи т.нар. “mulligan” и да върне картите в колодата, като изтегли с една карта по-малко. Това може да бъде правено колкото пъти пожелае играчът.
Играчът, който играе първи, поставя една земя от ръка в игра, след което може да изиграе магия или създание от ръка, ако има нужните ресурси за това.
Когато даден играч няма повече свободни ресурси и е играл с всички възможни за него карти (или е преценил да не играе определени карти, дори да има ресурс за тях), той дава хода на своя опонент.
С изключение на първия ход, при всеки следващ играчът извършва действия в следната последователност: тегли една карта от горната част на колодата си -> поставя максимум една карта ресурс -> вкарва карти в игралното поле за съответна цена и спрямо условията им, ако прецени, че желае това -> играе с влезлите в игра карти или използва умения -> приключва хода си. Играта продължава, докато един от двамата герои не загуби всичките си жизнени точки. Продължителността на една игра може да варира в широки граници спрямо колодите, стратегията на играчите и подредбата на картите в колодата им и може да приключи както за 2-3, така и за 15-20 минути.

Q: На какъв език са картите и техните правила?
А: Всеки стартов пакет включва подробни правила и инструкции на английски език. Всички текстове на карти, техните умения и други, са единствено на английски език и основни езикови познания на поне един от играчите са силно препоръчителни.
Подробни правила и инструкции можете да видите директно в секцията на сайта на Wizards of the Coast за MTG TCG, където е налично и кратко интерактивно демо, което ще ви покаже няколко хода от играта на карти и основните положения и механики.

Q: Какво ми е необходимо, за да играя?
 A: За игра е необходимо единствено да разполагате със стартов пакет или Intro пакет. Стартовите пакети и Intro пакетите включват готова за игра колода от 60 карти от един цвят или комбинация от два цвята. В тях ще откриете и правила, както и допълнителен буустър или буустър пакети (2 при M13 Intro) с произволни карти от съответното издание. Всяко издание добавя към играта нови карти от всички видове, а често – и допълнителни правила и механики, които разнообразяват играта. Изданията обикновено имат специфичен фокус/преобладаващ мотив. Играчите могат да комбинират и добавят в игралната си колода карти от различни издания от наличните в колекцията им, освен ако това не противоречи на общите правила.